Thuiswerk klantenservice
Heb jij altijd al vanuit huis willen werken en geeft het je voldoening als je klanten kan helpen, dan is thuiswerk voor een klantenservice echt iets voor jou. Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar mensen die willen werken als klantenservice vanuit huis. Door de nieuwe digitale ontwikkelingen is het niet meer nodig dat een klantenservice medewerker op kantoor zit, maar kan deze ook prima vanuit huis werken. Hieronder lees je meer info over klantenservice werk vanuit huis zoals het takenpakket, en vind je onder andere vacatures.
Wat houdt werken als klantenservice vanuit huis in?
Mensen zoeken voortdurend contact met organisaties. Bijvoorbeeld omdat ze vragen hebben over hun lidmaatschap of een gekocht product. Of omdat ze een ingewikkelde factuur niet goed begrijpen. Ga je aan de slag als klantenservice met thuiswerk dan ben jij het eerste aanspreekpunt en daarmee ‘de stem van de organisatie’. Werken als klantenservice vanuit huis betekent dat jij de klant moet helpen. Van een klantenservice medewerker vanuit huis wordt uiteraard verwacht dat je dat professioneel en vriendelijk doet. Het is de bedoeling dat je de klant zo goed mogelijk helpt, zodat deze met een glimlach het gesprek beëindigt. Klantenservice werk vanuit huis bevat hierdoor een veelzijdig en afwisselend takenpakket.
Organisaties die medewerkers klantenservice thuiswerk laten verrichten, willen er over het algemeen voor zorgen dat deze mensen goed voorbereid en geoutilleerd zijn. Zo is werken als klantenservice vanuit huis vaak alleen mogelijk als je een training van het bedrijf hebt gevolgd. Deze duurt soms enkele weken, maar wordt wel volledig vergoed door je werkgever. Daarnaast kan het zijn dat je werkgever ervoor zorgt dat er bij iedere klantenservice medewerker die vanuit huis werk thuis een goede werkplek wordt geïnstalleerd. Zo voorzien sommige werkgevers bij telefonische werkzaamheden in een laptop en headset. Zo kan ergonomisch en volgens de Arbo-regels worden gewerkt. Ook is er een goed beveiligde toegang tot cruciale systemen met klantinformatie.
Van een klantenservice medewerker vanuit huis wordt een behoorlijke portie zelfstandigheid gevraagd. Je hebt immers geen collega’s naast je zitten waaraan je iets kut vragen. Daarom is het fijn dat veel werkgevers wel ervoor zorgen dat je virtueel gemakkelijk contact kunt leggen met andere thuiswerkers. Ook is er soms een thuiswerkmanager. Deze kan jou goed begeleiden via een thuiswerkplatform waaraan iedereen verbonden is.
Welke taken voer je uit als klantenservice medewerker vanuit huis?
Klantenservice werk vanuit huis biedt zoals gezegd een breed scala aan werkzaamheden. Bij taken voor een klantenservice medewerker vanuit huis kun je bijvoorbeeld denken aan:
- Telefonisch, via mail of social media vragen beantwoorden over de producten of diensten die de organisatie levert;
- Klachten oplossen, zodat de klant weer tevreden is; en
- Alles overzichtelijk en begrijpelijk verwerken in het CRM-systeem (soms in het Engels in een internationale organisatie).
Handige cursussen en opleidingen
Boeken voor klantenservice thuiswerk
Vacatures klantenservice vanuit huis
Hieronder zie je diverse actuele vacatures voor thuiswerk als klantenservice medewerker.
FAQ klantenservice medewerker
- Moet ik belasting betalen over thuiswerk voor een klantenservice?
Meestal kom je in loondienst bij een organisatie direct, of werk je via een klantcontactcenter voor een andere opdrachtgever. Je werkgever zal bij een dienstverband al loonheffing inhouden. Bij de jaarlijkse belastingaangifte kan blijken dat er teveel of te weinig belasting is ingehouden. Dit kun je dan terugvragen, of zal je nog moeten betalen.
- Wat is een thuiswerkovereenkomst?
Sommige werkgevers willen dat je een thuiswerkovereenkomst tekent. Hierin staan diverse rechten en plichten. Zo moet je bijvoorbeeld verplicht een bepaald aantal uur beschikbaar zijn voor werk en zorgen voor een goede werkplek zonder omgevingsgeluiden. Daarnaast staat in de overeenkomst onder andere wat de werkzaamheden precies inhouden, en of je privé gebruik mag maken van zakelijk beschikbare gestelde apparatuur.