Voor veel mensen is het hebben van een eigen bedrijf een ultieme droom. Niet voor niets komen er jaarlijks veel zzp’ers bij. Als zelfstandige zonder personeel (zzp) kun je vrij makkelijk een onderneming starten. Er is geen bijvoorbeeld startkapitaal nodig en thuis een werkplek inrichten is zo gedaan. Toch zijn er wel een aantal zaken waar je aan moet denken als je zzp’er wordt. Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.

Oriëntatiefase

Een goed begin is het halve werk. Natuurlijk kun je direct naar de KVK rennen en roepen dat je een bedrijf wilt opzetten maar wat voor bedrijf moet dat dan zijn? Is er wel behoefte aan jouw product of dienst? Heb je wel de juiste diploma’s en papieren om dit bedrijf op te zetten en wat dacht je van startkapitaal? Is dit aanwezig of moet je gaan lenen? Allemaal zaken waar je in de oriëntatiefase al over na moet gaan denken als je zzp’er wordt.

zzper worden

Bedrijfsnaam bedenken

De volgende stap is het bedenken van een bedrijfsnaam. Veel ondernemers denken hier pas over na als ze alle andere voorbereidingen al gedaan hebben. Eigenlijk ben je dan gewoon te laat, want vaak duurt een bedrijfsnaam verzinnen langer dan je in eerste instantie verwacht. Daarbij komt dat je je bedrijfsnaam voor veel zaken al nodig hebt zoals je inschrijving bij de KvK, je logo, je website en een emailadres voor het bedrijf.

Kies een rechtsvorm

De volgende stap waar je over na moet denken als je zzp’er wordt is, de rechtsvorm van je bedrijf. De rechtsvorm bepaalt onder andere je aansprakelijkheid, maar ook welke belastingen je moet betalen en of je fiscale voordelen krijgt. De eenmanszaak, VOF en de BV zijn de meest gekozen vormen. Belangrijk is dat je je goed laat informeren wat het beste bij jou past.

Inschrijven KvK en btw nummer

Als je bovenstaande punten op een rijtje hebt, ben je klaar om naar de KvK te gaan en je bedrijf in te schrijven. Voor de inschrijving in het handelsregister dien je een geldig legitimatiebewijs mee te nemen. Bij het inschrijven in het handelsregister krijg je ook een BTW nummer (afhankelijk van de rechtsvorm).

Bankrekening openen

Zodra je in het bezit bent van een KvK- en BTW nummer, kun je een zakelijke bankrekening openen. Hierdoor kun je zakelijk- en privé kosten goed gescheiden houden en creëer je overzicht voor jezelf. Daarnaast is de zakelijke rekening ook noodzakelijk als je een zakelijke lening af wilt sluiten.

Administratie opzetten

Je bent bij wet verplicht om jouw bedrijfsadministratie bij te houden en te bewaren. Alle basisgegevens die je op papier of elektronisch vastlegt moet je zeven jaar bewaren om aan de fiscale regels te voldoen.

Uurtarief bepalen

Het juiste uurtarief bepalen is lastig. Een te hoog tarief kan klanten afschrikken maar met een te laag tarief doe je jezelf vaak tekort. Mocht je er niet uitkomen, ga dan in overleg met een boekhouder. Hij of zij zal je hier zeker over kunnen adviseren.