Je hebt het vast wel eens gehoord: B2B verkoop is heel anders dan B2C verkoop. Waarom is dit eigenlijk zo? Wat moet jij anders doen om je succesvol te richten op de B2B markt? Dat lees jij hier.
B2B versus B2C
Ten eerste is de marketingstrategie per doelgroep altijd anders. Een groot verschil bij B2B ten opzichte van B2C is dat bij een verkoop aan een bedrijf veel meer mensen zijn betrokken.Elke persoon die invloed heeft op het besluitproces van de aanschaf van producten moet jij overtuigen om jouw product aan te schaffen. Een voordeel van B2B is dat deze soorten klanten meestal tijdens kantoortijden vragen willen stellen. Hierdoor kan jij personeel inhuren die deze tijden werken en voorkom je extra kosten zoals toeslagen voor werken in de avonden.
Webshop
Om succesvol te worden heb jij een speciale b2b webshop nodig. Een b2b webshop heeft andere functionaliteiten dan een normale webshop die gericht is op particulieren. Zo kan er makkelijk een offerte worden aangemaakt en wordt hier ook staffelkorting in berekend. Staffelkorting is korting dat een klant krijgt als hij/zij meer koopt van een bepaald product. Ook kan je met een b2b webshop het assortiment en de prijzen aanpassen naar bepaalde (vaste) klanten. Zo kan je jouw webshop personaliseren naar de verschillende klanten. Dit kan een positief effect hebben op jouw klantrelaties.
Offertes, orders en facturen
Bedrijven willen graag dat er snel gehandeld worden. Als er op korte termijn iets wordt aangevraagd is het noodzakelijk dat offertes snel kunnen worden omgezet naar orders. Met het order management system worden jouw offertes snel omgezet naar een order en factuur. OMS kan je onderdeel laten maken van jouw b2b webshop. Ook als jij ook af en toe of structureel producten of diensten wilt verkopen aan particulieren kan er middels dit systeem offertes, orders en facturen worden aangemaakt. OMS neemt heel veel handelingen van je over waar je normaliter personeel voor zou aannemen. Je kunt het daarnaast ook gebruiken voor het behouden van jouw voorraden. Door dit te koppelen aan je b2b webshop voorkom je dat de actuele voorraden niet kloppen en er producten worden verkocht die niet op voorraad zijn. Dit voorkomt teleurgestelde klanten, wat een negatief effect kan hebben op jouw klantrelatie.
Naast deze zaken is het ook belangrijk om jouw bedrijf te promoten via professionele websites. Houd hierbij ook rekening met de verschillen met de particulieren consumenten.