Als je op zoek bent naar een leuk en gevarieerd thuiswerk, is een baan als telefoniste zeker een optie. Je kunt verschillende mensen van dienst zijn, door aan te horen waarvoor ze bellen en hen verder helpen bij dit traject. Door de beschikbaarheid van moderne technieken, is dit een functie die je uitstekend thuis kunt uitvoeren. Het belangrijkste wat je hiervoor moet hebben, is een luisterend oor.
Wat is de taak van een telefoniste?
Een telefoniste is de persoon die mensen te woord zal staan als ze naar een bedrijf bellen. Hij of zij zorgt ervoor dat de mensen aan de andere kant van de lijn het antwoord krijgen waar ze naar op zoek zijn als ze bellen voor informatie of advies of dat ze worden doorverwezen naar de juiste persoon of afdeling. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat er via de telefoniste een specifieke aanvraag wordt gedaan in vorm van een bestelling of een verzoek om informatie toe te sturen. De taak van een telefoniste blijft in de meeste gevallen niet “beperkt” bij het voeren van telefoongesprekken.
Het belang van een goede eerste indruk met een bedrijf
Als je in deze functie actief bent, ben jij de eerste persoon van een specifiek bedrijf waarmee ze contact hebben. Dit geeft direct het belang van deze functie aan. Je kunt als bedrijf immers maar één keer een eerste indruk maken. Hoewel dit wellicht klinkt als een cliché, is dit van groot belang. Het eerste contact is immers voor veel mensen een belangrijke graadmeter hoe het vervolgtraject zal verlopen. Het is voor veel bedrijven van groot belang dat dit eerste contact naar tevredenheid is van de klant dus mag de rol van een telefoniste niet onderschat worden.
Buiten het bovenstaande is het goed te beseffen dat de digitaliseren van de maatschappij ertoe heeft geleid dat een telefoniste de enige persoon van het bedrijf is die contact heeft met de klant. Een goede telefoniste is vriendelijk, heeft geduld en kan zich goed inleven in de situatie van de persoon aan de andere kant van de lijn.
Voordelen van een thuiswerkende telefoniste
Een bedrijf kan er voor kiezen om een telefoniste op locatie het werk uit te laten voeren en deze persoon ook het receptiewerk te laten doen maar veel bedrijven ontvangen geen bezoek op locatie en zijn zelfs volledig online actief. Dit biedt alle mogelijkheden om aan de slag te gaan als telefoniste vanuit je eigen huis. De grote voordelen van een thuiswerkende telefoniste is dat deze persoon geen afleiding heeft van collega’s en zich volledig kan focussen op de persoon met wie hij of zij aan de telefoon is.
Door de toegenomen (digitale) mogelijkheden op communicatiegebied is het vaak geen probleem om als telefoniste thuis te werken om volledig op de taak te kunnen focussen. Veel bedrijven geven hier zelfs de voorkeur aan omdat er zoveel waarde gehecht wordt dat dit contact met de klant naar tevredenheid verloopt. De vraag naar thuiswerkende telefonistes zal daarom in de toekomst ook alleen maar groeien.