Aangezien we steeds meer thuiswerken en soms ook thuis moeten werken, vragen veel thuiswerkers zich af of hier misschien regels aan verbonden zijn. Denk aan Arbo regels of (ongeschreven) die je zelf kunt volgen om zo fijn mogelijk thuis te kunnen werken. Deze regels zijn er dan ook zeker. We hebben de Arbo en de ongeschreven regels voor thuiswerken hieronder voor je op een rijtje gezet.

Wanneer mag je werken vanuit huis?

Als je in loondienst bent, mag je in overleg met je werkgever geheel of gedeeltelijk vanuit huis (of vanaf een andere werkplek werken) dus ook vanuit die leuke flexwerkplek. Hou er wel rekening mee dat dit echter niet zomaar mag. Om thuis te mogen werken, moet je een schriftelijk verzoek indienen bij je werkgever. Jouw werkgever op zijn beurt, moet een goede reden hebben om je verzoek te weigeren.

Regels en wetten voor thuiswerk

Je hebt er vast wel eens over gehoord, de Arbo wetten. Vanaf 1 november 1994 valt thuiswerken onder de Arbowet, ook als er maar gedeeltelijk thuis wordt werkt. De Arbowet stelt eisen en normen aan de werkplek waar de werknemer het werk uitvoert. Deze norm geldt voor werkplekken waar medewerkers meer dan twee uur werken.

Als werkgever ben je verplicht de medewerkers te wijzen op de gezondheidsrisico’s die het werk vanuit huis met zich meebrengen. Bovendien heb je als medewerker recht op voorlichting over wat een gezonde werkwijze is. Voor de werkgever is het belangrijk om na te gaan wat de ergonomische kwaliteit is van de thuiswerkplek. Als dit niet voldoende is, kan er apparatuur en/of meubilair ter beschikking gesteld worden.

Zorgplicht, ook als er vanuit huis gewerkt wordt

Als werkgever ben je verplicht te zorgen voor een veilige en gezonde werkplek, waar de medewerkers geen klachten kunnen oplopen. Dit wordt de zorgplicht genoemd en staat omschreven in de arbeidsomstandighedenwet. Dit is ook van toepassing als de medewerkers thuiswerken.

De zorgplicht regels zijn als volgt:

  1. Breng de risico’s in kaart
  2. Zorg voor een veilige en gezonde werkplek
  3. Zorg voor regelmatige pauzes
  4. Informeer je medewerkers en maak afspraken
  5. Stimuleer beweging
  6. Zorg voor de juiste spullen

De ongeschreven regels van thuiswerken

Fijn natuurlijk dat er zoiets als een Arbowet en zorgplicht bestaan maar ook als medewerker (of zzp’er) zijn er een aantal ongeschreven regels die bij thuiswerken om de hoek komen kijken. We hebben ze nog even op een rijtje gezet:

  • Hoe verleidelijk het is om lekker uit te slapen, niet doen! Sta bijtijds op en hou je kantoor ritme aan.
  • Pak een douche en kleed je aan alsof je de deur uit gaat, niemand zit er tijdens die online vergadering of skype sessie op te wachten om tegen een ongewassen hoofd en een pyjama aan te kijken.
  • Laat je niet afleiden door je telefoon, Netflix, social media en andere zaken.
  • Voed het thuisfront op, je bent nu eenmaal thuis aan het werk en niet aanwezig als familielid.
  • Hou op tijd pauze en doe dan bijvoorbeeld even de was, ga stofzuigen of ga heerlijk in het zonnetje zitten.