Enkele jaren geleden hadden we nog te maken met te weinig vacatures voor het aantal werkzoekenden en kon je als werkgever flink wat noten op de zang hebben. Nu is er krapte op de arbeidsmarkt en is opeens een stuk moeilijker om vacatures in te vullen. Hoe kun je nieuw personeel trekken in een krappe arbeidsmarkt? We geven drie tips.

Employer branding

Anno 2022 is employer branding eigenlijk onmisbaar als je wilt opvallen als werkgever. Employer branding houdt in dat je niet alleen jezelf als merk neerzet voor je producten of diensten, maar ook als werkgever. Daarvoor is het belangrijk dat je onderscheidend en authentiek bent. Eerst moet je dus bij jezelf (en je medewerkers) te rade gaan wat jouw bedrijf nu bijzonder maakt als werkgever. Die onderscheidende elementen vormen de basis voor het verhaal dat je in het kader van employer branding naar buiten toe uitdraagt. Dat verhaal moet wel kloppen, anders zijn je nieuwe medewerkers ook zo weer weg.

Vacaturebanken

Uiteraard moet je doelgroep wel weten dat jij een vacature hebt. Deze plaats je natuurlijk op je website, maar daar ziet lang niet iedereen die het eventueel gaat je vacature. Op vacaturebanken bereik je een groter publiek, en het zijn ook nog eens mensen die op zoek zijn naar werk. Naast dat je een advertentie voor ‘personeel gezocht’ kunt plaatsen, kun je ook de cv’s van mensen die zich op de website hebben ingeschreven doorspitten om geschikte kandidaten te vinden om jouw vacature in te vullen. Deze kun je vervolgens direct benaderen om ze uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.

Netwerken inzetten

Netwerken inzetten

Een belangrijke methode om aan geschikt personeel te vinden, is door gebruik te maken van netwerken. Om te beginnen je eigen netwerk. Wie ken jij die heeft wat het nodig heeft om jouw vacature in te vullen? Of wie ken je die mensen kent die geschikt en geïnteresseerd zouden kunnen zijn? Heb je al personeel in dienst, dan kun je ook een beroep doen op hun netwerken. Zij kennen mogelijk geschikte mensen vanuit hun opleiding of vanuit eerdere werkgevers. LinkedIn is een handig middel om een beroep te doen op netwerken, maar mensen direct benaderen met een hulpvraag werkt natuurlijk sneller.

Reken erop dat je in deze tijd echt werk zult moeten maken van het ingevuld krijgen van je vacature. Het komt werkgevers niet meer zomaar aanwaaien en de strijd om talent is volop aan de gang. Werk aan de winkel dus!