Er zijn diverse vormen van digitaal thuiswerken. Eén van de keuzes die je hierin kunt maken is om te gaan bloggen. De vraag die hierbij ongetwijfeld bij je opkomt is of je in Nederland kunt leven van een blog. De algemene opinie is immers dat vooral Amerikanen deze droom waarmaken. Deze gedachtegang is echter niet helemaal juist. Ook in Nederland kun je immers goed leven van een blog. De voorwaarden hiervoor is dat je een uitstekende kennis hebt op een specifiek vakgebied, goed kunt schrijven en over een ondernemersmentaliteit beschikt.

Wat is een blog?

De term “blog” is eigenlijk een afkorting van de term “weblog”. Met een blog wordt een specifieke ruimte op een website bedoeld waar je content kwijt kunt over een specifiek onderwerp. Hiermee kun je jouw webbezoeker informeren, inzichten bieden, inspireren, motiveren, emotioneren of gewoon entertainen.

Als je de term “weblog” uit elkaar haalt, krijg je de woorden “web” en “log”. Deze splitsing verwijst naar het oorspronkelijke gebruik van een blog, waarin je informatie op chronologische volgorde met je bezoeker deelt. Het bloggen (het bijhouden van een blog) heeft een tweeledige doelstelling. Het is hiermee een manier waarop je jouw bezoeker aan je kunt binden maar ook een methode waarin je kunt laten zien dat je heel veel kennis hebt over een specifiek onderwerp. Hierdoor word je als een autoriteit gezien op een specifiek gebied en dat biedt zeer veel (verdien) mogelijkheden.

Leven van een blog

Wat is de waarde van een autoriteit status?

De waarde van een autoriteit status is groot. Hierdoor zorg je dat mensen waarde hechten aan wat jij zegt of schrijft en dingen van je aannemen. Je moet deze status uiteraard wel waarmaken en continu bevestigen. Dit doe je door het verstrekken van nuttige informatie en inzichten waarbij een goede kwaliteit van het grootste belang is. Je moet dus zorgen dat je toegevoegde waarde biedt om jouw autoriteit status uiteindelijk te laten renderen.

Kun je leven van bloggen?

Als jij in staat bent om een autoriteit status op te bouwen, kun je zeker leven van bloggen. Door het bijhouden van een blog, waarbij je het “dagboek idee” niet helemaal letterlijk hoeft aan te houden, kun je jouw publiek van nuttige informatie voorzien. Je kunt hiermee ook een stapje verder gaan en jouw aanbod op deze manier aanbieden. Het maakt in dit geval niet uit wat je aanbod is. Dit kan bijvoorbeeld een e-book zijn, een afslankproduct of een biologisch onkruidbestrijdingsmiddel. De enige voorwaarde is dat je aangeeft welke toegevoegde waarde jouw aanbod biedt en wat je doelgroep misloopt als ze er niet gebruik van maken.

Affiliate marketing als onderdeel van het bloggen

Als je zelf geen geschikt aanbod hebt die je met een blog kunt promoten, kun je ook gebruik maken van de mogelijkheden van affiliate marketing. Je doet dan als “kenner” aanbevelingen naar een gerelateerd aanbod van een ander. Je plaatst op jouw blogs een betaalde verwijzing (affiliate link) naar een andere website. Voor iedere bezoeker die daadwerkelijk naar de andere website gaat, krijg je een vastgestelde vergoeding. Dit kan eenvoudig worden vastgesteld doordat er een tracking code aan de link is verbonden. Door de mogelijkheden van affiliate marketing kun je zeker leven van een blog, zelfs als je zelf geen passend aanbod hebt.