Thuiswerken wordt door steeds meer mensen gedaan. Niet alleen door mensen in loondienst die nu ook postcorona gedeeltelijk of geheel vanuit huis blijven werken, maar ook door mensen die als zelfstandige starten. In de meeste gevallen is een thuiskantoor vrij snel ingericht. Zet in een kamer met voldoende daglicht en ventilatie een bureau en goede bureaustoel neer en je laptop, en je kunt aan de slag. Hiermee ben je er echter nog niet helemaal. Heb je namelijk ook wel nagedacht over het verzekeren van de inboedel van je thuiskantoor?
Wat is ook alweer een inboedelverzekering?
Om de vraag te kunnen beantwoorden of een inboedelverzekering nodig is voor je thuiskantoor, is het allereerst handig nog eens uit te leggen wat dit ook alweer is. Onder inboedel worden alle spullen geschaard die zich los in je woning bevinden. De spullen die je kunt verplaatsen dus, en die je mee zou kunnen nemen als je gaat verhuizen. Een inboedelverzekering dekt schade aan deze spullen die onder andere ontstaan is door diefstal, lekkage, storm, bliksem of brand.
De inboedel van je thuiskantoor verzekeren
Heb je spullen in huis die je zakelijk hebt aangeschaft, dan is het nodig deze te verzekeren. Denk hierbij aan een laptop, computer of dure printer. De regels en mogelijke extra kosten verschillen echter wel, dus informeer hier altijd naar bij je eigen verzekeraar.
In sommige gevallen is het voldoende om aan te geven dat ze aanwezig zijn in je woning. Zo kan het zijn dat kantoorinventaris en andere zakelijke spullen tot een bepaald bedrag standaard meeverzekerd zijn. Geef de aanwezigheid wel altijd door, omdat verzekeraars deze informatie nodig hebben bij de risico-inschatting van een verzekering. Heb je de inboedel van je thuiskantoor niet (goed) doorgegeven, dan kan het zijn dat je schade hieraan alsnog zelf moet betalen. Heb je echt hele dure apparatuur of gereedschap, of voorraad voor je webshop in huis? Dan kan het zijn dat je extra moet betalen voor een hogere dekking bij schade, of zal je zelfs een aparte zakelijke inboedelverzekering moeten afsluiten.
Zijn er tot slot zaken ter beschikking gesteld door je werkgever, zoals een laptop? Dan valt schade daaraan hoogstwaarschijnlijk onder de verzekering van de werkgever. Deze is immers eigenaar ervan.
En hoe zit het met een opstalverzekering?
Als het over de inboedelverzekering gaat is het handig om ook gelijk nog even die andere woonverzekering te benoemen: de opstalverzekering. Want hoe zit het eigenlijk daarmee bij een kantoor aan huis? Omdat er bij een thuiskantoor vaak geen sprake is van waardevolle spullen die vastzitten aan de woning, is een aparte opstalverzekering niet nodig. Heb je een praktijk aan huis, met bijvoorbeeld een keukenblok? Dan kan het afsluiten van een speciale opstalverzekering wel nodig zijn. Net zoals dat voor de inboedelverzekering het geval is, geldt ook hier: informeer altijd bij je eigen verzekeraar wat wel en niet gedekt is. Zo voorkom je vervelende financiële consequenties in geval van schade.