Het is niet omdat je vanuit huis geld gaat verdienen, dat je geen merknaam en logo kan gebruiken. Een bedrijfsnaam en een passend logo zijn nu eenmaal een van de eerste dingen waar je aan moet denken en je kan het maar beter meteen goed doen, want je zal stap voor stap aan je merk moeten bouwen en je kan niet zomaar gaandeweg alles overboord gooien. Hoe dan ook zal je merken dat een goedkoop logo ontwerpen niet zo eenvoudig is. Een logo-ontwerp bestaat namelijk uit verschillende fasen en gaat nu eenmaal verder dan snel even een goedkoop logo laten maken. Om je alvast op weg te helpen zijn er deze tien do’s-and-don’ts.
# 1. Don’t: niet weten wat je wil
Je kan geen fantastisch goedkoop logo verwachten als je zelf niet weet wat je wil. Je kan niet zomaar van een designer verwachten om je eventjes een goedkoop logo te maken. Een designer moet op zijn minst vertrekken vanuit een idee. Vertrek daarom vanuit de identiteit van je onderneming, vraag je af waar jij voor staat en wat je met je goedkoop logo wil uitstralen. Enkel met een goede briefing kan je door een ontwerper een goed maar goedkoop logo laten maken. Je hoeft zeker nog geen schets van je goedkoop logo te hebben gemaakt, maar je hebt toch beter al eventjes nagedacht over wat je wil. Een goede ontwerper zal dat eenvoudig in verschillende schetsen kunnen vertalen en op die basis kunnen jullie verder.
# 2. Don’t: ideeën stelen
Er zijn heel wat leuke logo’s op het internet te vinden en er is niks mis met hier en daar wat inspiratie opdoen. Ook professionele designers kijken voortdurend rond zich heen. Toch moet je altijd opletten dat je niet zomaar een ander z’n logo steelt. Daarbij hoef je niet eens het volledige logo over te nemen, want een goedkoop logo ontwerpen dat er sterk op lijkt, kan al volstaan om van schending van intellectuele eigendomsrechten te spreken. Zoiets kan je bezwaarlijk een goedkoop logo laten maken noemen, want het schenden van intellectuele eigendomsrechten kan je dan flink wat kosten.
Hoe dan ook zal je merken dat er al veel logo’s zijn en dat het niet altijd even eenvoudig is om écht origineel te zijn. Heus niet elke copycat handelt dan bewust. Vaak heeft men bepaalde ideeën opgedaan zonder dat de herkomst ervan nog te achterhalen is, nadien wordt dit idee echter wel als ‘origineel’ schepsel gecreëerd terwijl het dit in feite niet is. Het gebeurt niet alleen wanneer ondernemers een goedkoop logo laten maken, want zelfs bij peperdure bureaus zijn er al eens soortgelijke fouten gemaakt. Het kan met andere woorden dus ook de beste overkomen.
Veel mensen weten bijvoorbeeld dat de Olympische Spelen in 2020 geschrapt zijn wegens de coronaperikelen, maar ze weten niet dat het oorspronkelijke logo ervan enkele jaren eerder al werd geschrapt. Het logo van de Japanse ontwerper Kenjiro Sano leek namelijk sterk op het logo dat de Belgische ontwerper Olivier Debie voor het Theater van Luik ontwierp. Hij trok naar de rechter en uiteindelijk werd het logo van de Olympische Spelen geschrapt. Alles is opnieuw te doen en dan kan je bezwaarlijk van een goedkoop logo spreken. Hier lees je meer over deze flater van jewelste. Maak vooral niet dezelfde fout.
Er zijn IE-advocatenbureaus die gespecialiseerd zijn in het nagaan of je ontwerp wel voldoende origineel is en of het al dan niet een merkinbreuk inhoudt. Uiteraard maakt het hen niet uit of je logo ontwerp goedkoop is of niet: zij rekenen flink door. Toch kunnen we het enkel maar aanbevelen en is het beter om meteen zekerheid te hebben, dan om later opnieuw aan merkbekendheid te moeten bouwen. Want ook dan kan je bezwaarlijk van een goedkoop logo spreken.
# 3. Don’t: een gratis logomaker gebruiken
Op het internet zijn er allerlei gratis tools te vinden waarmee je niet alleen een goedkoop logo hebt, maar zelfs een gratis logo! Voorbeelden daarvan zijn Free Logo Design, FreeLogoServices, logomaster.ai en zo kunnen we wel even doorgaan. Ze zijn stuk voor stuk gratis en soms ziet het er wel goed uit, maar creatief en origineel is het natuurlijk niet. Bovendien moet je je afvragen of je dit ook echt wil.
Je goedkoop logo is namelijk niet uniek en je krijgt wellicht, afhankelijk van de voorwaarden, enkel het recht om het te gebruiken. Dit wil zeggen dat je niet zomaar aanpassingen kan doorvoeren. Bovendien is dit recht niet exclusief, waardoor ook anderen het goedkoop logo kunnen en mogen gebruiken. En dat druist toch in tegen het idee van een goedkoop logo dat net een uniek symbool van je onderneming moet zijn. Als je een fictieve mini-onderneming voor school moet starten, is het wellicht geen ramp. Maar in alle andere gevallen raden we stellig aan om ver weg te blijven van dergelijke gratis tools.
# 4. Don’t: stocklogo’s gebruiken
Hetzelfde geldt voor websites waarmee je stocklogo’s kan aanschaffen, zoals GraphicRiver. Hier heb je vaak net dezelfde beperkingen, terwijl je er wel gewoon voor moet betalen. De logo’s zijn vaak net iets mooier, maar ook hier kunnen anderen eveneens het goedkoop logo gebruiken. Als je bijvoorbeeld een eenmalig evenement organiseert en daarbij een goedkoop logo kan gebruiken, is het evenmin een ramp en mogelijk een goede optie. Maar als je echt langdurig een goedkoop logo aan een merk wil verbinden, zijn er echt wel betere opties.
# 5. Don’t: zomaar een lettertype gebruiken
Als je zelf aan de slag gaat met het ontwerpen van een goedkoop logo, zijn er toch wel een aantal aandachtspunten. Een van de veelvoorkomende fouten die daarbij worden gemaakt, is dat men zomaar een tekst of een slogan in een bestaand lettertype bij het goedkoop logo gooit. Ook op dergelijke fonts kunnen namelijk auteursrechten rusten. Dat is logisch: een lettertype ontwerpen is een creatieve arbeid en dat hoort gewoon bescherming te genieten. Daarom is het inschakelen van een professionele ontwerper, die goed weet welke lettertypes hij wel en niet mag gebruiken, altijd aangeraden.
# 6. Do: een wedstrijd uitschrijven via 99designs
Een website die we zeker aanbevelen is 99designs. Via 99designs kan je rechtstreeks een designer vinden, maar het is ook mogelijk om een wedstrijd op te starten. Zo’n logo ontwerp goedkoop noemen, gaan we zeker niet doen. Aan zo’n wedstrijd moet je namelijk ook prijzengeld koppelen. Het grote voordeel zit er echter in dat je voor een beperkt budget toch heel veel concepten kan krijgen, waardoor je meer troeven in handen hebt dan wanneer je één enkele freelancer inschakelt.
Hoewel een goedkoop logo laten maken in principe al kan vanaf 269 euro, raden we wel aan om altijd te kiezen voor het Goud-pakket. Bij het Goud-pakket krijg je namelijk alleen ontwerpen van Gemiddelde- en Top Level-designers, terwijl je anders toch ook wel wat rommel ontvangt. Je betaalt bij het Goud-pakket 819 euro voor ongeveer 90 ontwerpconcepten. Op het gekozen ontwerp ontvang je dan de volledige auteursrechten. Maar zoals gezegd: zo’n logo ontwerp goedkoop noemen, zou de waarheid geweld aandoen. Daarom hebben we hieronder een nog beter alternatief voor je benoemd.
# 7. Do: een goedkoop logo laten maken via Fiverr
Je merkt dat een goedkoop logo zoeken moeilijker is dan het lijkt. Zeker van gratis websites blijf je maar beter weg, maar dan kom je al snel uit bij peperdure alternatieven. De beste oplossing die wij voor een goedkoop logo hebben gevonden, is Fiverr.
Fiverr is een freelancewebsite waar verschillende freelance designers hun diensten aanbieden. Je kan er bijvoorbeeld een website laten maken of je teksten laten schrijven, maar ook een goedkoop logo ontwerpen behoort er tot de mogelijkheden. Daarbij laat je een goedkoop logo maken. Je krijgt dus een goed maar goedkoop logo dat echt door een persoon is gemaakt en dat ook effect origineel is. Vaak krijg je je logo ontwerp goedkoop en dit al binnen 24 uur opgeleverd.
Je merkt dat een goedkoop logo er echt tot de mogelijkheden behoort, want je hebt al een goedkoop logo voor minder dan 10 euro. Elke freelancer hanteert natuurlijk wel eigen tarieven, heeft eigen vaardigheden en een eigen stijl. Je kan doorheen de portfolio’s bladeren tot je een artiest hebt gevonden die bij je past en die je iets te bieden heeft. De prijzen kunnen daarbij sterk variëren, van nog geen tientje tot duizenden euro’s. Ook de vaardigheden zijn nu eenmaal niet identiek. De duurdere freelancers vragen al snel meer dan 500 euro voor een logo en hebben voor bedrijven als Nokia gewerkt. Zij bieden daarom niet altijd meer service, maar je betaalt natuurlijk voor hun naam en expertise. De allergoedkoopste oplossingen zijn vaak niet zo wenselijk, maar vanuit onze ervaring kunnen we wel zeggen dat een goed maar goedkoop logo laten maken al voor 20 tot 30 euro tot de mogelijkheden behoort.
# 8. Do: afspraken netjes op papier zetten
Onze voorkeur gaat met andere woorden uit naar een goedkoop logo laten maken. Echter, het is niet omdat een logo laten ontwerpen goedkoop kan, dat je niet het een en ander op papier moet zetten. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je over de nodige intellectuele eigendomsrechten beschikt en dat de designer afstand doet van al zijn rechten, behoudens een eventueel recht om het in een persoonlijke portfolio op te nemen.
Vaak zal de ontwerper zelf een modelcontract naar voren schuiven. Handig, maar dan zijn er nog heel wat andere zaken waaraan je moet denken. Eerder hebben we het al gehad over het risico op auteursrechtelijke inbreuken, bijvoorbeeld omdat de ontwerper een goedkoop logo heeft gemaakt dat sterk op een bestaand logo lijkt. Het kan niet de bedoeling zijn dat het contract of de algemene voorwaarden maximaal voorzien in een exoneratie van zijn aansprakelijkheid.
Een volledige juridische uiteenzetting van de mogelijkheden drijft ons te ver van de essentie, maar laat het duidelijk zijn dat een goede overeenkomst echt geen overbodige luxe is. Hiervoor hoef je geen dure advocaat in te schakelen, want er zijn heus wel goedkopere alternatieven. Een aanrader is wat ons betreft MKBrecht.nl. Hun bedrijfsjuristen stellen voor een laag en transparant bedrag het contract voor je op.
Als je een beroep doet op Fiverr, weet je altijd zeker dat je alvast alle intellectuele eigendomsrechten op het werk krijgt en dit zonder enige beperkingen. Bovendien hanteren zij een heel strikt beleid als het op intellectueel eigendom aankomt. Een enkele inbreuk kan nog toeval zijn – daar hadden we het eerder over –, maar bij herhaalde inbreuken worden designers onherroepelijk van hun platform verwijderd. Het is een van de redenen waarom we Fiverr nadrukkelijk aanraden.
# 9. Do: zelf een marktonderzoek uitvoeren
Een belangrijke reden waarom een designbureau vaak zoveel duurder is en dat zij geen goedkoop logo voor je kunnen maken, is omdat zij eigenlijk veel meer doen dan alleen een logo ontwerpen. Zij voeren marktonderzoeken uit, gaan op zoek naar wat goed scoort bij je doelpubliek, gaan na welke perceptie bepaalde tekeningen en kleuren hebben, enzovoort. Bovendien hebben ze ook branding- en marketingexperts in huis en betrekken ze hen allemaal bij het ontwerpproces. Wanneer jij overgaat tot een goedkoop logo laten maken, moet je het zonder zo’n team doen.
Daarom hebben we eerder al aangeraden om zelf goed na te denken en tot een briefing te komen. Als ondernemers vervolgens via een website als Fiverr een goedkoop logo laten maken, kan je in principe een aantal schetsen vragen. We raden aan om nog niet meteen te beslissen, maar eerst even een kort marktonderzoek te doen. Ga voor de definitieve keuze na wat je doelgroep van de schetsen vindt en welk beeld het bij hen opwerpt. Je kan hiervoor zelf even enkele klanten om hun mening vragen, maar je kan het ook grootser aanpakken en het in een enquête gieten. Dit beslis je natuurlijk allemaal zelf.
# 10. Do: het maximum halen uit een goedkoop logo
Onthoud ten slotte dat niet alleen een goedkoop logo ontwerpen belangrijk is, maar dat je ook wat met je goedkoop logo moet aanvangen. Je moet namelijk merkbekendheid opbouwen. Dit wil zeggen dat je je goedkoop logo overal op zal plaatsen. Op je website, in de digitale handtekening van de mails, op briefpapier enzovoort: je goedkoop logo mag nergens ontbreken. Daarnaast kan je nog een stapje verder gaan en meteen ook relatiegeschenken met je goedkoop logo maken. Per slot van rekening kan een balpen bedrukken goedkoop gebeuren, net zoals een notitieblok bedrukken goedkoop kan zijn.
Ten slotte raden we aan om je goedkoop logo een volwaardige bescherming te geven en dit toch minstens in de Benelux. Het is niet omdat een logo ontwerpen goedkoop kan, dat je zomaar een ander je ideeën moet laten pikken. Je goedkoop logo laten beschermen is echter vrij complex. Daarom raden we aan om je door een advocaat of jurist te laten bijstaan. Via de website van Advocatuur Nederland vind je eenvoudig een gespecialiseerde advocaat die je hiermee kan helpen.