Sociale verantwoordelijkheid speelt in de zakenwereld van de 21e eeuw een grote rol. Steeds meer bedrijven worden zich bewust van duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid en ethiek, en willen dit integreren binnen hun bedrijf. Successen kunnen namelijk niet alleen gemeten worden aan de hand van kijken naar winst, ook kun je kijken naar de positieve impact op bijvoorbeeld het milieu, als duurzaamheid iets is wat je belangrijk vindt. In deze blog behandelen we verschillende simpele manieren waarop je met je bedrijf een goede impact maakt op de huidige maatschappij. Want zelfs met kleine inspanningen kun je grote veranderingen teweegbrengen.
Duurzaamheid
Een bekend fenomeen bij bedrijven is natuurlijk duurzaamheid. Dit is een goed voorbeeld van sociale verantwoordelijkheid. Daarnaast is het makkelijk om duurzaamheid te integreren binnen je bedrijf, omdat hiervoor kleine stappen gezet kunnen worden. Belangrijk om te onthouden is dat het niet nodig is om meteen grote veranderingen door te voeren, als je als bedrijf een positieve impact wilt maken. Dit is namelijk helemaal niet realistisch, dus je hoeft niet te streng te zijn voor jezelf. Verminder je ecologische voetafdruk door afval te scheiden. Of stimuleer hergebruik, door mokken neer te zetten in plaats van plastic bekers. Dit zijn kleine inspanningen die toch al een groot verschil kunnen maken.
Transparantie
Er zijn tegenwoordig steeds meer bedrijven die aan transparantie doen. Zo zijn er genoeg kledingmerken die met concrete cijfers laten zien wat hun ecologische voetafdruk is. Daarnaast is het goed om transparant te zijn binnen de communicatie over verantwoordelijkheden. Zo kun je de keuze maken om samen te werken met bedrijven die dezelfde normen als jouw bedrijf hebben op het gebied van milieu. Of laat bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely bedrukken om uit te delen aan klanten. Op deze manier laat je zien dat je bedrijf zich erg bezighoudt met ethiek, mensenrechten en milieu.
Community opbouwen
Met maatschappelijke betrokkenheid kun je een positieve impact creëren. Zo kun je als bedrijf een organisatie uitkiezen om te ondersteunen. Deze organisatie kies je uit op basis van de normen en waarden van je eigen bedrijf. Werk samen met non-profitorganisaties of bied financiële steun aan projecten die relevant zijn voor jouw bedrijf. Op deze manier neem je deel aan de gemeenschap en steun je de maatschappij en mensen om je heen. Door bijvoorbeeld duurzame relatiegeschenken te geven van Maxilia, draag je niet alleen bij aan de gemeenschap, maar creëer je ook bewustzijn.
Impact meten
Als je al een tijdje bezig bent met initiatieven om een impact te maken op de maatschappij, wil je natuurlijk ook weten wat nou precies die impact is. Evalueer daarom regelmatig je successen, en kijk naar wat je bedrijf heeft bereikt in een bepaalde tijd. Stel aan het begin van elk jaar bepaalde KPI’s op met betrekking tot initiatieven die je wilt ondernemen, en meet aan de hand daarvan je voortgang. Vervolgens kun je je successen delen met je klanten, zodat zij er ook achter komen waaraan ze bijdragen. Daarnaast zul je hiermee ook andere bedrijven inspireren om in actie te komen voor onderwerpen die zij belangrijk vinden en die in lijn staan met hun bedrijf. Zo kunnen zij ook zien dat zulke veranderingen en sociale verantwoordelijkheid helemaal niet hoeft te betekenen dat je grote inspanningen moet doen of financieel veel moet investeren. Ook kleine dingen kunnen al een grote impact hebben op de samenleving.