Je kunt LinkedIn niet openen of allerlei marketingtermen schieten je om de oren. Growth Hacking, Lead Generation, Automatic Sales Machine, Demand Generation. Verandert het marketinglandschap dan zo snel? Of waaien er vooral nieuwe hippe termen vanuit Amerika naar Nederland? Één ding is wel zeker: wat zich in Amerika ontwikkelt, zal ook plaatsvinden bij ons.

En de belangrijkste ontwikkeling in het opgenoemde rijtje is misschien wel Demand Generation. Met de opkomst van Dark Social gooien steeds meer B2B bedrijven de oude manier van marketing de deur uit en omarmen deze nieuwe strategie.

Organisaties blijven alleen bestaan als zij hun product of dienst verkopen. Dat is logisch. En om te verkopen heb je leads nodig. Oftewel Lead Generation is de oplossing voor groei!

We gaan er alles aan doen om contactgegevens te verzamelen van mogelijk leads. Vervolgens is het belangrijk om ze te kwalificeren. Hoe hoog in de koopintentie? En welke geschatte waarde hangt aan deze lead? Is het een Marketing Qualified Lead of een Sales Qualitief Lead? Des te meer leads er binnen komen, hoe hoger de verkopen en ook de omzet wordt.

Wat is Demand Generation dan?

Demand Generation heeft een hele andere kijk op de manier van omzet, leads of verkopen te verhogen. Waar niet het aantal leads centraal staat, maar de vraag naar jouw product of dienst. En op welke manier kunnen we deze vraag verhogen?

De marketinginspanningen binnen Demand Generation richt zich niet op het binnenhalen van zoveel mogelijk contactgegevens. Maar vergroot juist de bekendheid van jouw dienst of product. Vooral sectoren met een innovatief jasje of sectoren die midden in een transitie zitten hebben hier veel baat bij.

Want vaak hebben deze bedrijven nog geen idee dat zij het probleem (ook) ondervinden. De kans dat zij daarom jouw organisatie kennen of koopklaar zijn, is vrij klein.

Door als organisatie in te spelen op deze problemen en transitites, kan er een duidelijke en specifieke positionering gekozen worden. Jij weet namelijk de bedrijven op te noemen. Demand Generation helpt je kansen te zien en de bekendheid van jouw product of dienst te vergroten onder deze doelgroep. Door contant deze doelgroep bloot te leggen dat jij dé oplossing biedt voor het probleem. Waar zij zich steeds meer bewust van worden. Door jou.

Wat is Demand Generation dan

Omarm het Demand Generation model

Snap je waarom je als organisatie liever over wilt stappen naar Demand Generation? Dan komt nu het lastigste. De oude manier van lead generatie loslaten en overstappen naar Demand Generation is een traject. In werkwijze maar ook mindset. Want je bent gewend dat wanneer verkopen afnemen, je via betaalde campagnes meer leads kan vinden. En als je jouw conversiepercentage weet, kan je een geschatte omzet berekenen.

Demand Generation laat zich niet berekenen via deze ‘simpele’ sommetjes. Want in plaats van je te richten op het verzamelen van leads, ben jij jouw doelgroep bewust aan het maken van de problemen in zijn/haar sector.

Waarbij je natuurlijk wél bezig bent om deze doelgroep aan het klaar maken bent om jouw product of dienst af te nemen. Je creëert jouw eigen vraag (demand generation). Betekent dit dat je helemaal geen leads meer hoeft binnen te halen? Niet helemaal. Ondanks dat jij ze klaar stoomt, moet de klant nog wel bij jou terecht komen. Top of Mind ben je al. Nu hoef je alleen nog maar goede Google Ads, Meta Ads, LinkedIn Ads, Snapchat Ads, Converterende Website en goede reviews te regelen.

Waarbij je na alle inspanning om Top of Mind te worden, niet meer hoeft te concurreren op de meest brede zoekwoorden voor de hoogste prijs per klik. De klant klopt direct bij jou aan, waardoor de zoekopdracht waarschijnlijk met jouw bedrijfsnaam wordt gedaan. Je wordt beloond na al het harde werk.

Zoals het artikel al begon. Er komen steeds meer nieuwe marketingtermen uit Amerika deze kant op gewaaid. Maar zo lang bedrijven hier nog niet mee bezig zijn, heb jij een flinke voorsprong op de concurrentie. Maar dan moet er geaccepteerd worden dat de leadgeneratie mindset de prullenbak in moet. En dat demand generation vraag creëert voor jouw product of dienst. En dus meer potentiële omzet heeft.