Klanten willen graag gezien worden. Een persoonlijke benadering is daarom een uitstekende manier om je klanten een goed gevoel te geven bij jouw bedrijf. Als je een kleine klantenkring hebt of een winkel of horecagelegenheid waar je je klanten ontmoet, is het natuurlijk makkelijker om mensen op een persoonlijkere manier te benaderen. Maar hoe pak je dat aan als je dat voordeel niet hebt? We geven drie tips om een persoonlijke relatie met je klanten op te bouwen.

Relatiegeschenken

Je kunt je waardering naar je klanten toe natuurlijk ook op een tastbare manier duidelijk maken, namelijk met behulp van relatiegeschenken. Uiteraard laat je deze als mogelijk personaliseren door er je bedrijfslogo op te laten aanbrengen. Reclameartikelen met je bedrijfslogo, zoals een mooie agenda, tas of pennenset, is eenvoudig geregeld. Denk wel goed na over waar de ontvanger behoefte aan heeft, want iets overbodigs verdwijnt waarschijnlijk in de prullenbak. En dat zou natuurlijk erg jammer zijn.

Interactie op social media

Afhankelijk van wat voor soort bedrijf je hebt, kan het moeilijk zijn om echt een persoonlijke een-op-een-relatie met afzonderlijke klanten op te bouwen. In dat geval kun je de afstand tussen het bedrijf en de klant verkleinen door actief interactie te onderhouden met klanten op social media. Op Twitter kun je vragen beantwoorden en op Facebook kunnen mensen reageren op je posts en kun jij daar vervolgens weer op reageren. Niet alleen is het fijn voor klanten om zo hun vragen beantwoord te kunnen krijgen, maar het geeft mensen ook meer een gevoel dat ze gezien en gehoord worden.

CRM-systeem integreren

CRM-systeem integreren

Hoeveel klanten je hebt, terugkerende klanten worden graag erkend en herkend. Dat draagt een hoop bij aan hun gevoel bij jouw bedrijf en de bereidheid om klant van jouw bedrijf te blijven. Maar je kunt natuurlijk van je medewerkers verwachten dat ze van elke klant het dossier uit het hoofd kennen. Daarom kan het waardevol zijn om een goed Customer Relationship Management (CRM) systeem te gebruiken en integreren in de digitale infrastructuur van je bedrijf. Zo kunnen alle medewerkers te allen tijde meteen het dossier tevoorschijn toveren als ze iemand aan de lijn krijgen en daar ook aantekeningen in verwerken. Zo kan iedereen altijd bij de meest actuele informatie over klanten.

Er zit een investering aan jouw kant in om je klanten het gevoel te geven dat ze gezien en gewaardeerd worden. Dit is echter een investering die zich kan uitbetalen in loyaliteit van de klant ten opzichte van jouw bedrijf, en is daarom zeker de moeite waard.