Relatiegeschenken kunnen een goed middel zijn om banden warm te houden met klanten, samenwerkingspartners of leveranciers. Je kunt er waardering mee tonen die hopelijk aanmoedigt tot loyaliteit. Anderzijds kun je relatiegeschenken ook als marketinginstrument inzetten door ermee aan je naamsbekendheid te werken. Dat doe je door iets te geven wat men in het openbaar gebruikt en dat van je bedrijfslogo te voorzien. Toch blijft het altijd moeilijk om een passend relatiegeschenk te verzinnen. Om je daarbij te helpen, stellen we drie thema’s voor die je kunnen inspireren om een treffend relatiegeschenk uit te kiezen.
Actualiteit
Het is altijd een goed idee om in te spelen op de actualiteit. Niet alleen laat je daarmee zien dat je slim en alert bent, maar je kunt op deze manier ook voorzien in een actuele behoefte met je relatiegeschenk. Dat is een uitstekende manier om goede sier te maken. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het feit dat door de Single Use Plastics-regeling (SUP) het gebruik van wegwerpbekers voor koffie op (onder andere) stations steeds meer aan banden gelegd wordt. Dan is het fijn als men een eigen herbruikbare koffie-to-go beker heeft die ze bij een uitgiftepunt kunnen laten vullen. Dat wordt immers steeds meer aangemoedigd. Laat dus dat soort koffiebekers bedrukken met je logo en geef ze weg als relatiegeschenk!
Duurzaamheid
Je zou kunnen zeggen dat het thema duurzaamheid ook een vorm van inspelen op de actualiteit is, omdat het nu volop op de agenda staat. Dat is ook zo, en dat maakt het zo’n goede keuze om te kiezen voor een duurzaam relatiegeschenk. Veel mensen zijn immers bezig met duurzaamheid en vinden dat belangrijk. Van bedrijven wordt verwacht dat ze hier ook mee aan de slag gaan en niet achterblijven. Doe je dat wel, dan is dat niet goed voor je imago. Als het thema duurzaamheid juist heel duidelijk naar voren komt in je relatiegeschenken, maak je er juist goede sier mee. Geef bijvoorbeeld iets bruikbaars dat van gerecyclede materialen is gemaakt, zoals een fijne herbruikbare boodschappentas of sporttas van RPET.

Gezondheid
Een derde thema dat een goede keuze kan zijn voor je relatiegeschenk, is gezondheid. Hoewel gezondheid al wat langer op de agenda staat dan duurzaamheid, is ook dit nog zeker actueel, omdat veel mensen het belangrijk vinden om hiermee bezig te zijn. Gezondheid stimuleren met relatiegeschenk kan langs twee wegen. Je kunt bijvoorbeeld een fijne en kwalitatief goede waterfles geven die ontvangers overdag mee kunnen nemen naar het werk, zodat ze gestimuleerd worden om meer water te drinken. Maar je kunt ook kiezen voor sportitems als relatiegeschenk. Zoals bijvoorbeeld een sporttas, sportshirt of bidon. Dat zijn praktische items waarmee je bewegen aanmoedigt.
Natuurlijk is het belangrijker om de ontvanger mee te nemen in je keuze, in de zin dat je je probeert te bedenken of degene aan wie je het relatiegeschenk wilt geven er prijs op zou stellen. Investeren in een relatiegeschenk heeft immers weinig zin als je kiest voor iets waar de ontvanger niet van onder de indruk is en dat al snel in de prullenbak verdwijnt. Dan behaal je niet de doelen die je wilde bereiken met je relatiegeschenk en heb je ook de ontvanger niet blij kunnen maken. Dat is simpelweg zonde van het geld. Kies daarom je relatiegeschenk zorgvuldig na het maken van een grondige overweging.